Samhällets mål som berörs av KliMATspelet
Globala målen: Globala målen för hållbar utveckling
Nationella mål: Sveriges miljömål – Sveriges miljömål
Biologisk mångfald: Ett rikt odlingslandskap – Sveriges miljömål
Klimat: Begränsad klimatpåverkan – Sveriges miljömål
Sveriges livsmedelsstrategi: En livsmedelsstrategi för jobb och hållbar tillväxt i hela landet – Regeringen.se
Referenser och tips om du vill veta mer
Ahlgren, S., Wirsenius, S., Toräng, P., C arlsson, A., Seeman, A., Behaderovic, D., Kvarnbäck, O., Parvin, N., Hessle, A. 2024. Climate and biodiversity impact of beef and lamb production – a case study in Sweden. Agricultural Systems 219, 104047.
BBC (2024). The complex truth about home-grown tomatoes. (The complex climate truth about home-grown tomatoes (bbc.com))
EAT Lancet EAT-Lancet Commission Summary Report – EAT
European Academies Science Advisory C ouncil (2022) Regenerative agriculture in Europe. A critical analysis of contributions to European Union. Farm to Fork and Biodiversity strategies. ISBN 987-8047-4372-4. www.easac.euEASAC policy report 44
Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån (2021). Jordbruksstatistiks sammanställning – med data om livsmedel 2020.
Jordbruksverket och Statistiska centralbyrån (2023). Jordbruksstatistisk sammanställning 2023 – Jordbruksverket.se
Jordbruksverket (2018). Återvätning av organogen jordbruksmark som klimatåtgärd. Rapport 2018:30. ra18_30.pdf (jordbruksverket.se)
LRF Bonden i skolan: Svenskt lantbruk – Bonden i skolan
Naturskyddsföreningen & Ekologiska lantbrukarna, (2023). Lantbruket, samhället och den biologiska mångfalden. Lantbruket, samhället och den biologiska mångfalden .pdf (slu.se)
Pathways. 2024. Så funkar det – svensk mjölkproduktion.
Röös. 2012. Mat-klimat-listan. Rapport 040, Institutionen för energi och teknik, SLU, Uppsala.
Röös, E., Ran, Y., & Moberg, E. (2024). Mat, miljö och hållbarhet. SLU Future Food Reports, (14). Mat, miljö och hållbarhet – hur påverkar den mat vi svenskar äter planeten? | Externwebben
Skolforskningsinstitutet. Spelifiering – ett lustfyllt sätt att lära?. Skolforskningsinstitutet sammanfattar och kommenterar 2021:01. Solna: Skolforskningsinstitutet. ISSN 2003-3664.
Steinbach, N., Palm, V., C ederberg, C ., Finnveden, G., Persson, L., Persson, M., Berglund, M., Björk, I., Faure, E. och Trimmer, C . (2018). Miljöpåverkan från svensk konsumtion: Nya indikatorer för uppföljning. Slutrapport för forskningsprojektet PRINC E. Rapport 6842. Naturvårdsverket, Stockholm. ISBN: 978-91-620-6842-4