Lärare som engagerar sig med en student som arbetar vid en laptop och spelar klimatspelet i ett klassrum, båda ler.

Lärarhandledning

Handledningen är utformad för att stödja dig i att använda KliMATspelet som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Här får du förslag och vägledning i hur spelet kan integreras i olika ämnesområden och hur du kan skapa engagerande diskussioner om hållbarhet, matproduktion och klimatpåverkan. Med fokus på aktivt lärande och elevers handlingskompetens ges förslag på hur du kan spela i klassrummet samt diskussions- och reflektionsfrågor.

Presentation som lärare kan använda som introduktion till spelet

Förslag till pedagogiskt upplägg

Spelet spelas i helklass eller i mindre grupper/par, men resultaten bör alltid diskuteras under ledning av lärare/spelledare. Beräknad tidsåtgång är 80-120 min, en eller två lektioner. Men tiden som behövs kan variera stort mellan spelare beroende på engagemang och läshastighet. Spelet kan ges som läxa med uppföljande spel och diskussion i klassrummet, eller spelas direkt i skolan. Oavsett vilket, behöver eleverna få diskutera resultaten med varann och med en lärare/spelledare.

Spelet är utvecklat för att spelas på PC och är därmed inte anpassat till Apple datorer, men verkar dock fungera bra även på Apple datorer. Spelet är inte utvecklat för telefoner och läsplattor och det finns ingen app. Slutligen är vår erfarenhet att det är viktigt att välja Chrome som webbläsare för att få bästa spelupplevelse.

Spelet bygger på förenklingar för att vara möjligt att genomföra och det finns en hel del text för att underlätta förståelsen. Ofta men inte alltid går det att klicka sig förbi en del text om det blir för mycket att läsa. Vår ambition är att öka tillgängligheten i spelet genom att erbjuda uppläsning av texterna, men denna funktion är inte tillgänglig ännu.

Spelet handlar om komplexa samband, men strävar efter att vara enkelt att spela. Det innehåller dock säkert en del nya begrepp som kan behöva förklaras och det är inte alltid lätt att förstå exakt vad som påverkar vad. Det finns inte heller ett givet svar, utan många lösningar där målen uppfylls i olika stor utsträckning. Detta speglar verkligheten och det är därför mycket viktigt att ungdomarna får möjlighet att diskutera och reflektera över resultaten i grupp efter att de spelat. Det kan vara bra att spela flera gånger om det finns tid, för att förbättra resultaten och bättre förstå hur olika saker påverkar och påverkas.
Vi tänker oss följande sätt att använda spelet i klassrummet:

  • Spelet spelas i helklass och diskussion förs under hand och i slutet.
  • Spelet spelas i grupper i klassrummet med efterföljande genomgång, diskussion och jämförelse av resultaten.
  • Spelet kan ges som läxa, för att sedan diskuteras och spelas igen på lektionstid.
  • Ett alternativ för läxa kan vara att be eleverna att bara ”klicka sig igenom” spelet utan att behöva fundera så mkt, men att de ska lämna in ett slutresultat för att visa att de gjort läxan och sedan får eleverna spela för att uppnå ett resultat på lektionstid som då också kan diskuteras.
  • Spelet kan spelas som en tävling, med fokus på alla eller vissa mål.
  • Olika grupper specialisera sig på ett mål i taget för att studera hur ett specifikt mål lättast uppnås. Sen diskuteras resultaten i gruppen.

I spelet finns ett antal begrepp som kan vara nya för spelaren. Många beskrivs i spelet och annat har lämnats för att tas upp under lektionen eller helt enkelt söka förklaringar till på nätet. Innan ni börjar bör eleverna känna till begreppen självförsörjningsgrad, klimatförändring och biologisk mångfald och att det finns globala mål samt svenska mål som berör dessa. Andra svåra ord kan vara åkermark, naturbetesmark, odlingsmark, betesmark och många lantbruksrelaterade ord som vi valt att använda efter dialog med lärare, men som inte alltid förklaras i texten. Förbered gärna eleverna på att dessa kan dyka upp och att de antingen kan fråga eller söka förklaringar på nätet om saker är oklara. Om det finns behov av att känna till mer om svensk livsmedelsproduktion innan ni börjar så kan ni använda denna sida för att få grundläggande information: Svenskt lantbruk – Bonden i skolan

Reflektionsfrågor

Ge råd till olika personer efter att du spelat KliMATspelet:

  • Tänk dig att du ska ge råd till en kompis som frågar vad en ska tänka på när en väljer mat. Vilka råd skulle du ge din kompis och varför?
  • Tänk dig att du ska ge råd till en kompis som ska bli lantbrukare. Vilka saker tycker du att det är viktigast att hen tänker på och varför?
  • Tänk dig att du ska prata med en politiker om våra miljömål. Vilka saker skulle du vilja beskriva som viktigast för politikern att tänka på och varför?

Frågor om spelet och resultaten

  • Hur gick det att uppnå målen i spelet?
  • Var något av målen lättare att nå än de andra? Vilket och varför tror du att det var så?
  • Var något av målen svårare än de andra att uppnå? Vilket och varför tror du att det var så?
  • Var det något som förvånade dig i spelet?
  • Vad gjorde det intressant och meningsfullt att spela ett spel om livsmedelsförsörjning, klimat och biologisk mångfald?

Frågor om matval och påverkan på målen

  • Kan du ge exempel på val i matkassarna hos konsumenterna som du tror är mycket viktiga för målet om ökad självförsörjningsgrad? 
  • Kan du ge exempel på val i matkassarna hos konsumenterna som du tror är mycket viktiga för målet om minskad klimatpåverkan?
  • Kan du ge exempel på val i matkassarna hos konsumenterna som du tror är mycket viktiga för målet om ökad biologisk mångfald?
  • Vad skulle du själv kunna tänka dig att göra/ändra för att dina egna matval skulle bidra till att vi når målen?
  • Vi är ju alla konsumenter av mat. Hur tänker du att vi som samhälle ska göra för att nå de tre målen tillsammans?
  • Många av de åtgärder som krävs kommer sannolikt göra maten dyrare för oss konsumenter. Hur tänker du kring det?

Förslag på åtgärder i vardagen för att minska vår miljöpåverkan

I en rapport från SLU (Röös m.fl., 2024) finns några tips om hur du kan göra dina måltider bättre för miljön:

  • Minska matsvinnet i ditt hushåll.
  • Håll nere konsumtionen av kött- och mejeriprodukter. Vill du äta kött, ät mindre mängd och välj naturbeteskött från Sverige som gynnar den biologiska mångfalden.
  • Ät till exempel äpplen eller päron från Europa i stället för bananer och var försiktig med annan frukt, kaffe, kakao, kokos och andra varor från tropiska länder.
  • Välj ekologiska produkter då de är odlade utan kemiska växtskyddsmedel och mineralgödsel. Detta gäller särskilt importerad frukt, bär och grönsaker.
  • Hur ser du på dessa råd? Vad kan du själv tänka dig att ändra på i din vardag?

Quiz

1

Vilka av följande globala mål handlar KliMATspelet om?

  1. God hälsa och välbefinnande, Hållbar konsumtion och produktion och Ekosystem och biologisk mångfald
  2. Hållbar konsumtion och produktion, Bekämpa klimatförändringarna och Ekosystem och biologisk mångfald
  3. Ekosystem och biologisk mångfald, Bekämpa klimatförändringarna och Hållbar energi för alla

2

Vilken typ av köttproduktion är mest klimatsmart?

  1. Extensiv nötköttsproduktion (djur som går på bete)
  2. Kycklingproduktion
  3. Grisproduktion

3

Vilken typ av köttproduktion är viktigast för den biologiska mångfalden?

  1. Extensiv nötköttsproduktion (djur som går på bete)
  2. Kycklingproduktion
  3. Grisproduktion

4

Vilken av följande grödor ingår i gruppen spannmål?

  1. Ärtor
  2. Raps
  3. Vete

5

Vilken av följande åtgärder är inte en viktig miljöåtgärd hemma?

  1. Håll nere konsumtionen av kött- och mejeriprodukter
  2. Minska ditt matsvinn genom att äta upp alla rester
  3. Minska din konsumtion av vitkål och morötter

6

Vilken av följande grödor tar upp kväve från luften och behöver därför mindre gödsel?

  1. Bönor
  2. Majs
  3. Korn

7

Vilket påstående är fel?

  1. Tjurar är ett nötkreatur, det är inte stutar
  2. Stutar är kastrerade, det är inte tjurar
  3. Stutar går bra att ha som betesdjur hela deras liv, det gör inte tjurar.

8

Vilket påstående stämmer inte om lärkrutor?

  1. Lärkrutor är de platser där lärkorna samlas på våren innan de häckar.
  2. Lärkrutor är tomma ytor mitt i ett fält där lärkorna kan landa och hitta föda.
  3. Lärkrutor är en bra åtgärd för att öka den biologiska mångfalden på slätten.

9

På vilket sätt kan du välja mer hållbart när det gäller frukt och grönt?

  1. Välj sallad istället för vitkål
  2. Ät svenska äpplen istället för tropisk frukt
  3. Välj gurka istället för morötter

10

Vilken åtgärd skulle du själv helst vilja eller ha lättast för att genomföra för att öka din hållbarhet i vardagen?

  1. Odla egna grönsaker
  2. Minska ditt matsvinn
  3. Minska konsumtionen av kött- och mejeriprodukter

11

Vilken av dessa livsmedelsgrupper är vi i Sverige självförsörjande på?

  1. Spannmål
  2. Kött
  3. Grönsaker

Rätt svar till Quizzen: 1:2, 2:2, 3:1, 4:3, 5:3, 6:1, 7:1, 8:1, 9:3, 10:?, 11:1