KliMATspelet är utvecklat för att vara relevant i gymnasiet samt i grundskolans senare del främst i ämnena naturkunskap, biologi, geografi och hem- och konsumentkunskap. Genom att spela KliMATspelet får eleverna möjlighet att arbeta med hållbar utveckling i relation till egna val och för samhället centrala mål om självförsörjningsgrad av livsmedel, klimat och biologisk mångfald. Dessa mål är centrala för läroplanen och bedöms i spelet som lika viktiga, samtidigt som det finns tydliga målkonflikter mellan dem. 

Nedanstående texter kommer från Skolverkets hemsida www.skolverket.se där det finns beskrivningar av kursplaner för varje ämne. Nedan beskrivs ämnets namn samt de delar av ämnets syfte och centrala innehåll där KliMATspelet kan användas i undervisningen för att eleverna ska ha möjlighet att nå de uppsatta målen för respektive ämne och årskurs. Formuleringarna överensstämmer med Skolverkets beskrivningar på sin hemsida i juni 2024.

Naturkunskap gymnasiet

Naturkunskap nivåerna: 1a1, 1a2, 1b, 2

Vi har valt att utgå ifrån gymnasieskolans nya ämnesplaner som gäller from 250701. Först presenteras ämnets syfte och därefter en kombination av det centrala innehållet i de olika nivåerna i naturkunskap.

Ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Kunskaper om samband i naturen och människokroppen samt naturvetenskapen i omvärlden.
  • Förmåga att använda naturvetenskap för att diskutera, granska information och göra ställningstaganden i frågor som rör hållbar utveckling och hälsa.

Centralt innehåll

  • Ekosystemens bärkraft, biologisk mångfald, ekosystemtjänster och resursutnyttjande.
  • Energi, klimat, produktion och konsumtion ur perspektivet hållbar utveckling.
  • Hållbar produktutveckling. Råvaror, kemiska processer, energiförbrukning och avfallshantering.
  • Fältstudier, laborationer och simuleringar. Formulering av frågeställningar, planering, riskbedömning, utförande, värdering och redovisning.

Biologi gymnasiet

Biologi nivå 1 och 2

Vi har valt att utgå ifrån gymnasieskolans nya ämnesplaner som gäller from 250701. Först presenteras ämnets syfte och därefter en kombination av det centrala innehållet i de olika nivåerna i biologi.

Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • Kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier samt om biologiska samband på olika organisationsnivåer.
  • Förmåga att använda kunskaper i biologi för att analysera och tolka samband, granska information och kommunicera med ett naturvetenskapligt språk.
  • Kunskaper om biologins betydelse för utveckling inom vetenskap och samhälle.

Centralt innehåll

  • Olika ekosystems struktur, dynamik och bärkraft. Biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
  • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser.
  • Frågor om etik och hållbar utveckling med koppling till biologi.
  • Fältstudier och laborationer. Insamling av data från observationer, mätningar, simuleringar och databaser. Formulering av frågeställningar samt planering, riskbedömning och utförande av systematiska undersökningar. Bearbetning av data samt beräkningar och värdering av metod och resultat. Redovisning med olika uttrycksformer.
  • Modeller som beskrivning av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet samt det experimentella arbetets betydelse för deras utveckling över tid.
  • Människans påverkan på lokala och globala ekosystem.

Geografi gymnasiet

Geografi nivåerna 1 och 2

Vi har valt att utgå ifrån gymnasieskolans nya ämnesplaner som gäller from 250701. Först presenteras ämnets syfte och därefter en kombination av det centrala innehållet i de olika nivåerna i geografi.

Ämnets syfte
Förmåga att analysera samband mellan natur, människa och samhälle i frågor som rör intressekonflikter, hållbar utveckling och pågående klimatförändringar.

Centralt innehåll

  • Fördelning av naturresurser och konsekvenser av människors nyttjande av dem.
  • Faktorer och processer som påverkar klimatet på global och regional nivå, samt klimatklassificering.
  • Hur naturprocesser och mänskliga verksamheter påverkar olika samhällens sårbarhet och resiliens.
  • Hur ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska perspektiv är integrerade med varandra i frågor som rör hållbar utveckling på olika platser och utifrån olika skalnivåer. Betydelsen av jämlikhet och jämställdhet i arbetet för hållbar utveckling.
  • Mänsklig påverkan på klimatet. Konsekvenser av klimatförändringarna på olika platser.
  • Hållbar samhällsplanering och beredskap kopplat till framtidsfrågor, till exempel klimatanpassning, mat-, vatten- och energiförsörjning.

Biologi grundskolan 7-9

Ämnets syfte

  • Genom undervisningen ska eleverna ges möjligheter att använda kun­skaper i biologi för att formulera egna och granska andras argument. Däri­ge­nom ska eleverna utveckla sin förmåga att kommunicera samt hantera prak­ti­ska och etiska valsituationer i frågor som rör miljö och hälsa.
  • Undervisningen ska bidra till att eleverna ut­veck­lar ett kritiskt tänkande och tilltro till sin förmåga att hantera frågor som rör naturvetenskap och som har betydelse för dem själva och samhället.
  • I det praktiska arbetet ska eleverna även ges möj­ligheter att utveckla färdigheter i att hantera material, utrustning och digi­tala verktyg.

Centralt innehåll

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av bio­logisk mångfald och ekosystemtjänster.
  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formu­lering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.

Geografi grundskolan åk 7-9

Ämnets syfte

  • Undervisningen ska vidga och fördjupa elevernas kunskaper om natur­giv­na processer och människans verksamheter i olika delar av världen, och hur dessa påverkar landskap och livsmiljöer.
  • Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor kopplade till klimatförändringar, människans till­gång till och användning av naturresurser, samt befolkningsfrågor och lev­nads­förhållanden i olika delar av världen.
  • Därigenom ska eleverna ges förut­sätt­ningar att analysera och reflektera över olika lösningar på vår tids och fram­tidens globala utmaningar utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska pers­pektiv på hållbar utveckling.

Centralt innehåll

  • Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.
  • Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara natur­resurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intresse­kon­flik­ter kring naturresurser.
  • Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.

Hem- och konsumentkunskap grundskolan åk 7-9

Ämnets syfte

  • I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper som rör mat och måltider.
  • Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och ge­men­samma resurser.

Centralt innehåll

  • Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livs­me­del och andra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livs­me­del och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.