Spelet börjar i stort allvar med en beskrivning av de stora utmaningar som vi står inför när det gäller klimatet samt behovet av ökad biologisk mångfald och inhemsk produktion av mat. Spelaren får reda på att de ingår i ett statligt initiativ som kallas KLIMAT och att deras uppgift är att diskutera olika åtgärder med både konsumenter och producenter för att försöka nå samhällets mål om ökad självförsörjningsgrad av mat, minskad klimatpåverkan och ökad biologisk mångfald.
Spelet spelas i en introduktionsrunda samt ytterligare fem rundor. Nya personer, konsumenter och producenter, dyker upp i olika delar av landet allt eftersom. Totalt är det fyra konsumenter och sex producenter som kan påverkas för att nå målen. Producenternas produktion grundas på den areal åkermark som respektive producent representerar. Därför finns också möjlighet att omfördela areal genom att ta från en producent och ge till en annan. Då kommer produktionen förändras och måluppfyllelsen också. Utvecklingen av de olika målen kan kontinuerligt följas på skärmen.
Målen dyker upp under introduktionsrundan (självförsörjning och klimat) samt runda ett (biologisk mångfald) och då får eleverna en förklaring angående vad respektive mål handlar om. Därefter visas den aktuella situationen för respektive mål hela spelet uppe till höger på skärmen med en procentsats och en kategori för respektive mål. Det finns fem kategorier: mycket låg, låg, medel, hög och mycket hög.

Målen och den aktuella måluppfyllelsen i procent samt kategori.
Efter runda två är alla på plats och de återstående tre rundorna gäller det att nå målen genom att balansera konsumtion och produktion. Tyvärr går det inte att i denna version se hela Sverige samtidigt, men det går att flyga över hela landet och producenter och konsumenter dyker upp i olika landsändar.

Kartan med alla konsumenter och producenter.
Introduktionsrundan
Efter inledningsberättelsen hamnar spelaren på kartan över Sverige och den första konsumenten, Alina dyker upp. Spelaren besöker Alina och pratar med henne om projektet, hennes matvanor och hur hennes matkasse ser ut. Spelaren råder henne att äta den äldsta maten i kylskåpet först och får därmed en lite billigare matkasse. Sen dyker Lukas, spannmålsproducenten upp. Vid besök hos honom berättar han om gården och målen självförsörjningsgrad och klimat förklaras. Därefter är det dags att gå tillbaka till kartan och avsluta introduktionsrundan genom att klicka på knappen i nedre högra hörnet. Nu visas målen självförsörjning och klimat i överdelen av bilden för första gången. Introduktionsrunden avslutas med att spelaren återgår till Alina och berättar om risodling. Då har valet att byta ut ris mot havre dykt upp i hennes matkasse.


Besök hos den första konsumenten, studenten Alina. Hos henne kan spelaren välja äldst mat först.



Introduktion av spelets tre mål görs vid besök hos de två första producenterna.
Runda ett till fem
Runda ett inleds med att nöt- och lammköttsproducenten Johan dyker upp. Johan förklarar begreppet biologisk mångfald och målet om biologisk mångfald dyker upp. Efter detta visas alla tre målen upp i bildens överkant under hela spelet.


Nu har något hänt hos Lukas (gult utropstecken). Det finns förändringar att göra!
När det finns något nytt att läsa, se eller ändra på lyses respektive figur upp och ett gult utropstecken svävar över dem. Hos producenterna dyker det också upp en liten hammare som visar att det går att göra förändringar hos denna producent. Spelaren kan göra en förändring per producent per runda. Hos konsumenterna kan spelaren göra så mycket som konsumenten har råd med.
Vid besök hos Lukas dyker nu de första möjligheterna till att förändra producenternas sätt att producera. Det första gäller att öka jordhälsan hos Lukas. När beslutet att genomföra den första åtgärden fattats, visas flera möjligheter. Totalt finns nio olika åtgärder per producent. Det är tre åtgärder som huvudsakligen gynnar klimatmålet, tre som gynnar målet om biologisk mångfald och tre som främst gynna målet om självförsörjningsgrad. Innebörden av varje åtgärd förklaras och dessutom förklaras vilka effekter åtgärden har på respektive mål. Spelaren väljer sedan vad som ska fokuseras på hos respektive producent. Alla åtgärder finns inte tillgängliga hela tiden. Vissa kräver stöd, andra kräver att konsumenterna handlar annorlunda, exempelvis köper mer av något specifik. Åtgärderna påverkar också kostnaderna för maten hos konsumenten.
När spelaren återvänder till kartan dyker mjölkproducenten, pensionären och gris-, kyckling- och äggproducenten upp. Dessa kan besökas och olika åtgärder kan göras i deras matkassar respektive produktion. Vid besök hos mjölkproducenten fås information om gården både i text och i en graf. Mjölkproducenten producerar primärt mjölk, ost och smör, men även lite nötkött. Grafen beskriver hur stor andel av den svenska produktionen av mjölk, ost och smör som han står för. I detta fall är det 100%. Han står för 100% av den svenska produktionen, men 91% säljs i Sverige och resten exporteras och kallas här överskott. Här finns liksom hos alla producenter förändringar att göra.


Beskrivning av mjölkproduktionen och en graf som beskriver producentens andel av den svenska produktionen samt hur stor andel som säljs i Sverige respektive importeras.
När allt som går att göra är gjort avslutas runda ett i nedre högra hörnet och en resultatskärm dyker upp. Där kan spelaren se måluppfyllelse, men också vilka åtgärder som gjorts och hos vem.


Avslut av runda 1. Slutresultat samt information om vad som har gjorts.
Runda 2
Runda två inleds med att Berit dyker upp. Hon finns i Skåne och odlar spannmål, potatis, ärtor och bönor samt raps. Hon diskuterar behovet av att vi äter mindre kött och mer baljväxter. Men för att odla mer baljväxter behöver hon större areal och då får spelaren en möjlighet att omfördela åkerareal mellan olika producenter. Nere i denna bild finns också staplar för konsumtionen av olika matvarugrupper. Självförsörjning innebär det som kan produceras i Sverige, och som verkligen produceras samt väljs och äts av konsumenterna. Brist betyder sånt som går att producera i Sverige och som konsumenterna vill äta, men produktionen räcker inte till. Överskott är sånt som kan produceras i Sverige, som produceras, men väljs bort av konsumenten. Importen består av importerad mat konsumenten väljer att äta, det kan vara både sånt som går att producera och sånt som inte går att producera i Sverige.




Omfördelning av areal samt grafer som beskriver de olika matgrupperna.
Efter Berit dyker Sonya, Mikael och Fay med familj upp på kartan och då är alla figurer på plats. Nu gäller det att ändra i matkassar, ändra hos producenterna och omfördela arealen. Effekterna på målen syns inte alltid förrän konsumenterna har ändrat sina matkassar.


Slut på runda två.
Runda 3
Inför runda tre dyker politiska beslut upp mellan rundorna, vilket kan ändra förutsättningarna. Två val är möjliga att göra varje gång.



Inför runda tre ändras förutsättningarna också genom att något händer. Det blir hetta i Sverige. Matpriserna ökar och en del har inte längre råd att göra de förändringar de ville eller tidigare kunde, vilket märks i konsumenternas matkassar. Spelaren får gå igenom alla producenter och konsumenter och göra så mkt som möjligt för att nå målen.


Slut på runda tre. Resultat och nya val av politiska beslut.
Runda 5
Inför femte rundan händer det tråkigheter igen.

Under den sista rundan gäller det för spelaren att efter bästa förmåga hantera matkassar, åtgärder hos producenterna samt omfördela åkermarken så att målen nås i möjligaste mån. Rundan avslutas med en målbild över procentsatser och åtgärder som valts under spelet samt en sammanfattande bild som gör att eleverna kan jämföra med varandra. Totalpoängen utgörs av en kumulativ summa av de olika procentsatserna under de fem rundorna. Balansbonus fås beroende på hur jämt det är mellan målen. Jämnhet kommer ge mer poäng, både mellan mål och över tid.
Efter femte rundan kan spelaren välja att fortsätta spela i runda fem genom att trycka på F5 och sedan välja att fortsätta spela. Då går det att omfördela åkerarealer mellan producenterna och ändra i konsumenternas matkassar, men det går inte att göra fler förändringar hos producenterna (max en förändring per prodcent under runda fem). Slutresultatet beror på en summering av alla rundor. Därmed kan slutresultatet finjusteras genom att spelaren spelar runda fem fler gånger, men det kommer inte ändras jättemycket utan att spelaren börjar om från början.

